CRM skrót od customer relationship management przetłumaczony na język polski, oznacza „zarządzanie relacjami z klientami”.
Jest to pewnego rodzaju filozofia w działalności firm, dążąca do działań w wyniku, których najważniejszą wartością jest zadowolenie klienta.
System CRM?
W każdej firmie kontakt z klientem jest najważniejszym obszarem działania. CRM jest narzędziem pozwalającym i pomagającym we wdrożeniu filozofii CRM. Jest on przeznaczony do koordynacji pracy, porządkowaniu procesów sprzedaży i marketingu. W każdej firmie istnieje baza danych klientów, utrzymanie uporządkowanych najistotniejszych danych o klientach i relacjach z nimi jest dużo łatwiejsza dzięki wprowadzeniu CRM.
Co zawiera CRM?
- Podstawowe dane o klientach takie jak: nazwę firmy, adres, telefon, imię i nazwisko osoby do kontaktów, NIP, dodatkowe pomocne uwagi.
- Wykaz potencjalnych klientów, podstawowe dane ich dotyczące.
- Wykaz spotkań i innych kontaktów z klientami.
- Możliwości przyszłej współpracy, sprzedaży w odniesieniu do klientów na etapie pozyskiwania.
- Kontrakty, informacje o wszystkich umowach i transakcjach
zrealizowanych w ramach firmy. - Zestawienie wszystkich potencjalnych konkurentów działających w analogicznym i pokrewnym sektorze działania.
Wszystkie informacje zawarte w wymienionych wyżej punktach, odpowiednio usystematyzowane i skatalogowane, są bardzo pomocne podczas prowadzenia akcji marketingowych. Podstawowe informacje o aktualnych i potencjalnych klientach, pozwalają na dokonywanie szybkich transakcji, bez potrzeby szukania potrzebnych danych.
Co daje CRM?
- Ułatwia przeprowadzanie efektywnej sprzedaży.
- Na podstawie posiadanych informacji pozwala na wybranie najodpowiedniejszej strategi sprzedażowej w oparciu o dane historyczne.
- Usprawnia i ułatwia komunikację z klientem na każdym etapie współpracy.
- Zgromadzone informacje ułatwiają sprawne zarządzanie klientami.
- Ułatwia organizację pracy w oparciu o zbiór najistotniejszych informacji o klientach, sprzedaży, planowaniu i prowadzeniu kontaktów.